Ärtskott, med smak av sommar

Uppdaterat: feb 23

Att i februari månad kunna ta fram och njuta av färska och närproducerade ärtskott är en underbar vardagslyx och något som jag gärna ser till att unna mig så ofta som det bara går. Särskilt så här års när mörker och kyla tär på både kropp och själ försöker jag boosta min hälsa och skämma bort mina smaklökar med att addera ärtskott till mina måltider.

Längtar ni också efter sommarens varma och ljusa dagar? Isåfall är ärtskott ett tillbehör som kommer att falla er helt i smaken. Spröda, krispiga och fyllda med klorofyll blir varje tugga av ärtskott en förnimmelse av sommar. Tack vare den härligt gröna färgen och dem snirkliga klängena blir ärtskott ett dekorativt tillbehör som skapar mervärde på nästan vilken tallrik, smörgåstårta eller macka som helst. Varför inte addera ärtskott och boosta fredagshamburgaren? Det är du värd efter en lång arbetsvecka!?

Ärtskott är inte bara smakrika och vackra att garnera med, utan de är även otroligt näringsrika och har flera hälsofördelar. Visste du till exempel att ärtskott innehåller sju gånger så mycket C-vitamin som blåbär? 100 gram ärtskott motsvarar nämligen cirka 50 procent av rekommenderat dagligt intag av vitamin C.[1]

Just nu håller snön på att smälta bort och minusgrader förbytas till plus. Kanske är det ett vårtecken? Kanske har jag bara ätit för mycket ärtskott? Hur som helst, sommaren är efterlängtad.


Referenslista [1] Internet, https://isga-sprouts.org/wp-content/uploads/2020/04/SproutNutritionFacts.pdf (Hämtad 2021-02-18).


0 kommentarer